אני מבין את הצורך והחשיבות של ביטוח בריאות – אבל אין לי תקציב פנוי לכך !

מאת: צביקי רשבסקי

במאמר זה, אדבר על טענה שנשמעת רבות בעיקר מאנשים העמלים לפרנסתם, אנשים חרוצים שמסורים לעבודתם ויגעים לילות כימים כדי להביא לביתם משכורת מכובדת, כזו שתכסה את הוצאות הבית שגם כך לא מועטות בימינו, הם אינם צורכים מותרות, אך עול פרנסת משפחה של זוג + 4 ילדים בארצנו אינו קל כלל ועיקר, חוק חינוך חינם – עדיין לא עבר… התלושים של דרעי מתמהמהים מלהופיע בשורות העו"ש בבנק. וראו זה פלא, גם החיסכון מהפחתת המס על החד פעמי והשתיה המתוקה, עדיין לא נותן את אותותיו בהקלה על הוצאות הבית החודשיות… לכן, חישוב קל יעלה שהוצאות החינוך עבור 4 ילדים, הוצאות המזון החודשיות עבור משפחה כזו, הוצאות של ביגוד, הלבשה, הנעלה, חוגים, קופ"ח ושאר הוצאות הידועות לכל בעל משפחה – רבות הן, וברוב המשפחות ייאלצו הבעל והאישה לעמול כדי לכסות את ההוצאות הללו.

רבים מאותם אנשי עמל עליהם סופר קודם, חיים ממשכורת מכובדת יותר, הם מרשים לעצמם גם ליהנות מדי פעם מחופשה, פעם בתקופה חו"ל, מסעדה אחת לחודש וכו' ואפילו מצליחים לחסוך סכום כלשהוא 'בצד'.

הצד השווה לשני הסוגים הנ"ל הוא : שאת החודש הם סוגרים בחריצות, בחגים הם נכנסים לבור כלכלי קטן, מכסים אותו בחודשים שלאחמ"כ וחוזר חלילה.

אנשים כאלו יכלו לחיות חיים מאושרים, ולהמשיך ולהתגלגל בצורה המיטבית לאורך זמן.

יבואו אותם אנשים שמבינים כאמור את חשיבות ביטוח הבריאות, אך שאלתם בפיהם : מאיפה אני מפנה את הכסף של עלות ביטוח הבריאות בתקציב החודשי ? אני גם ככה חנוק… ?!

כדי לענות להם תשובה על שאלה מתבקשת זו, אפתח את דבריי בסיפור אמיתי שפרטיו שונו :

יענקי עמל לפרנסתו, לפי 'הנוהל' שהובא לעיל ומצליח לגמור את החודש בצורה טובה, ובס"ד מרובה – גם בלי חובות.

ליענקי יש ילד חמוד בשם מוישי, שביום בהיר אחד מתחיל להתלונן על כאבי ראש וסחרחורות. תחילה חשבו ההורים שהילד בסה"כ רוצה משקפיים, כמו כל ילד בגילו. אך כשהתלונות לא הפסיקו לבוא וגם המלמד התקשר ואמר שמוישי נראה מסוחרר ומטושטש – הם הזמינו עבורו תור לרופא. 

הרופא מסתכל, בודק ומשהו בבדיקה נראה לו לא תקין, הוא מפנה לבדיקת M.R.I אך הבעיה היא, שזמני ההמתנה לבדיקה כזו אורכים כשלשה חודשים לפחות, אבל לא אבא מסור ודואג כמו יענקי יחכה זמן רב לבדיקה, וכך בלית ברירה, הוא מתקשר למכון פרטי ומזמין תור לבדיקה בתוך יומיים, עם עלות הבדיקה, סכום של כ- 4.500 ₪ – הוא כבר יסתדר, בכל זאת הבריאות מעל הכל.

הולכים לבדיקה, הפיענוח מגיע ומצביע על בדיקה לא תקינה, אבל האב המסור רוצה פיענוח של רדיולוג שהוא גם נוירולוג מומחה במיוחד בתחומו, שמקבל לקוחות במרפאתו הפרטית בקליניקה שמתחת לוילה המפוארת שלו. הרי בכל זאת, כל פרט הכי קטן בבדיקות מסוג זה, יכול להיות משמעותי. עלות הנוירולוג הפרטי 1.200 ₪ לרבע שעה ביקור – משמעותי מאוד עבור יענקי, אבל העיקר הבריאות. עם הכסף נסתדר.

הרופא המומחה פותח את פיענוח הבדיקה ולצערו הרב, אך גם כבקיא ורגיל הוא שח להורים, שלמוישי המתוק שלהם יש גידול בראש ל"ע. ההורים ההמומים מרגישים כמי שחרב עליהם עולמם… למוישי שלהם ? המחלה הנוראה ? בראש ? איך אפשר להתמודד עם בשורה כזו ?

הרופא שמח להרגיע אותם ואומר להם, שבחסדי שמים בימינו עם הרפואה המתקדמת יש 80% הצלחה בטיפול בגידול מסוג זה, בשורה זו משיבה מעט את רוחם ונוטעת בהם תקווה, אבל, ממשיך הרופא ואומר, אם תרצו ברפואת ילדכם, תיאלצו להפסיק את כל שטף החיים שלכם, כי הכל הולך לעצור מלכת לפחות לתקופה הקרובה, ולטוס לניתוח להסרת הגידול בידי מומחה עולמי בתחומו אשר מנתח בבית החולים Boston Children's Hospital אשר במדינת מסצ'וסטס בארה"ב, מעיון קל של יענקי עולה כי בית חולים זה, נמנה עם בתי החולים לילדים הטובים בעולם. על פי U.S. News & World Report הוא מדורג בין הראשונים בארצות הברית בכל עשר בדיקות המומחיות הרפואיות המדורגות על ידי המגזין. נכון ל-2016[1] הוא ממוקם ראשון בטיפול בסרטן, בקרדיולוגיה וניתוחי לב, גסטרואנטרולוגיה, נאונאטולוגיה, נוירוכירורגיה, נפרולוגיה, אורתופדיה ובאורולוגיה, ומוקם שני בפולמונולוגיה, סוכרת ואנדוקרינולוגיה. – רשימה מכובדת הכוללת בתוכה את רוב המחלות הקשות ל"ע שיכולות להיות.

יענקי פונה לקופת החולים שלו בבקשה לממן עבורו את הניתוח, לתומו הוא חשב שרפואת בנו חשובה להם לפחות כמוהו והם ישלמו בחפץ לב, אך אז חוזרים אל יענקי מקופת החולים ומודיעים לו במונוטוניות כי קופות החולים – מעניקות מימון של עד 100,000 דולר בתנאים הבאים :
1. שישנה סכנת מוות, 2. שלא ניתן לבצע את הניתוח בארץ 3. שאין בארץ טיפול חליפי.
ומכיון שיש מנתח שמבצע את הניתוח בבית החולים איכילוב – הוא אינו עומד בקריטוריונים ובשל כך אינו זכאי למימון הניתוח.

אבל אבא רחום כמו יענקי, לא מסכים בשום אופן שמוישי שלו יקבל את הטיפול אצל מי שאינו הטוב ביותר בתחומו, בכל זאת, זה החיים של הבן שלו ! וכך הוא יוצא לברר את עלות הניתוח בבוסטון, כמובן שניתוח אצל מנתח בכיר כ"כ בבית חולים הטוב ביותר מסוגו בעולם למחלת הסרטן – הוא לא חינם… בירור קל מעלה שעלות ניתוח מהסוג הנצרך הוא 350 אלף דולר. וגם זה לאחר עזרה במציאת חלק מהמימון לניתוח ע"י ארגון חסד אמריקאי ידוע… יענקי מזמין תור, ממשכן את הדירה ולוקח הלוואה לצורך מימון הניתוח. כי כסף לא ימנע ממנו לתת את הטוב ביותר למוישי שלו.

מובן וברור שהניתוח, ההחלמה ממנו והביקורת החוזרת אצל המנתח, מחייבות שהייה של שלשה חודשים בארה"ב. מה שמשית עליו גם הוצאות של טיסות, דירת מגורים, מזון ומחיה, נסיעות ודברים שונים נוספים. אבל זה כבר בקטנה, כי מה זה 50.000 ₪ לעומת הוצאות הניתוח הכבדות. וחוץ מזה – העיקר הבריאות, כל השאר משני לחלוטין.

הניתוח עובר בס"ד בהצלחה מרובה מעבר לכל הציפיות, ולאחר חודשים עמוסים בפחד ותפילות , יוצאים ההורים עם מוישי שלהם להמשך החלמה בארץ, מתוך שמחה והודיה להשם על כל הטוב אשר גמלם, כי הוצאות רבות ככל שיהיו, מתגמדות לעומת השמחה העצומה המגיעה עם החלמתו הקריבה של בנם האהוב.

בארץ הם ממשיכים בטיפול במחלקה האונקולוגית בתל השומר, יש צורך בטיפולים כימותרפיים כדי לוודא שהגידול הוסר לגמרי, שהוא לא יתפתח שוב חלילה. והם מתעתדים להתחיל בטיפול זה.

אלא שאז, עסקן רפואי ידוע ונמרץ מגיע אליהם ובפיו בשורה, במקום להרוס את כל הגוף בטיפול כימותרפי שישועתו רבה אך גם הסכנה הכרוכה בשימוש בו מרובה, יכולה להיות אפשרות לטיפול גנטי בשורש הגידול מה שיגרום תועלת רבה יותר, בלי הנזק הנלווה של הטיפול הכימותרפי, יענקי כפי שכבר הספקנו להכיר אותו מוכן לעשות הכל ! כדי שמוישי שלו יבריא, ובדיקת התאמה של תרופה גנטית בעלות של 42.000 אלף ₪ לא מרתיעה אותו, העיקר הבריאות – כבר אמרנו.

תוצאות בדיקת ההתאמה מגלות שאכן, יש טיפול בתרופה ביולוגית שמתאימה ספציפית לגנטיקה של מוישי ויעילה ב 70% יותר מהטיפול הכימותרפי, עלות הטיפול למשך שנה רציפה הוא 180.000 ₪ כשהצפי הנדרש לטיפול הוא בין שנה לשנתיים.

מקצה החדר נשמע פרופסור נוסף שנכנס לתמונה, מספר כבאורח פלא שהוא בדיוק קרא מאמר שבו נאמר שמחקרים הוכיחו חד משמעית ! שתרופה שהייתה ידועה עד היום כמתאימה לסרטן הלבלב, התגלתה כיעילה להפליא גם עבור סרטן בגזע המח ! תרופה זו לא כלולה בסל הבריאות הממלכתי עבור סרטן מהסוג של מוישי, אומר הרופא, אבל מספרים עליה ניסים ונפלאות… ובסוף זה ענין של כסף…

בירור קל אודות עלות התרופה מעלה כי המחיר החודשי (כדור אחד בכל שבוע) הוא כ 37.000 ₪ ונטילת התרופה באופן רציף במשך כשנתיים מעלה סיכויים רבים כי בסופם מוישי יחזור לאיתנו ! הוא כבר יוכל אפילו לחזור לחיידר ! לחזור לחיי הילדות התוססים אותם הוא עזב באחת לפני שלשה חודשים ביום בהיר וללא הכנה !

המחשבון נשלף מהכיס והחישוב שנערך הוא : 39 אלף ₪ כפול 24 חודשים = 936.000 ₪ יענקי כמעט צונח תחתיו, אחרי שלשה חודשים של הוצאות בלתי פוסקות, הלוואות, בקשות סיוע ועזרה מכל החברים המכרים וקרובי המשפחה, אפילו התרמה ארגנו עבורו החברים המסורים שלו. וילד שבס"ד הולך ומבריא מול עיניו, הוא מרגיש שהוא כבר לא יכול יותר, הבה ניזכר, יענקי ואשתו הם אותו זוג חרוץ אשר עמל לפרנסתו, הוא רגיל למשכורת ! הוא שמח ומאושר כשהוא שם 1.000 ₪ בצד מדי חודש ! מה לו ולהוצאה חודשית של 39.000 ₪ נוסף על ההוצאות המטורפות והחובות שכבר משתרכים ומגיעים לו עד צוואר ?! איך אפשר לחזור לחיים רגילים ותקינים אחרי סיפור כזה ? הרי יום אחד בס"ד כל זה ייגמר, מוישי יבריא ואז.. אז יגיע יום הפקודה, הוא יצטרך להחזיר את החובות, את הכספים הרבים שלווה, מנין ? מאיפה ? איך ? גם אם יכפיל את משכורתו הוא ייאלץ לעבוד עשרים שנים רק עבור כיסוי החובות ! ומה עם מחיה באותם השנים ? צל שחור כבד מעיק מעל השמחה הגדולה שבהחלמתו הקרובה של מוישי, מאין יבוא עזרי ? שואל את עצמו יענקי.

אה, בקטנה שכחנו לספר שיענקי ואשתו עזבו את העבודה למשך חצי שנה עד שהכל יסתדר, שאשתו של יענקי עדיין לא יכולה לשוב לעבודתה בשל הביקורות התכופות של מוישי בבית החולים, שיענקי חייב לרכוש רכב כדי לנסוע לביקורים ולטיפולים עם מוישי כי א"א לנסוע באוטובוס, להצמיד מורים פרטיים, קצת קייטנות וחוגים לשלשת הילדים שנותרו בבית ללא דמות אב ואם, משהו קטן שינסה לפצות אותם על הטלטלה בחייהם, בכל זאת, ילדים…

קורא/ת יקר/ה !

סיפור זה אולי נשמע מופרך, אבל הוא מהווה התמודדות קשה מאוד של משפחות רבות שפגשו את המחלה הנוראה. ולא רק את המחלה, גם בעיות בריאות קשות אחרות כמו שיתוק, בעיות נוירולוגיות, תאונות באמצע החיים הדורשות שיקום, מחלות כבד, מעיים, כליות, לב, השתלות איברים ל"ע ומקרים קשים נוספים, אך לא רק !

יש גם מקרים קלים בהרבה שעשויים לפגוש משפחות רבות ואינם מסכני חיים, אבל עניין הדאגה ההורית הטבעית שהילד לא יסבול ושהטובים ביותר ינתחו, יטפלו, וייעצו, עלולים לגרום להוציא כסף רב, שלא בהכרח בהישג ידו של כל אחד. כי לכולנו, הבריאות מעל הכל !

ומכאן התשובה לטענה בראשית המאמר, אתה !!! שבקושי שסוגר את החודש, שמתלבט בין חופשה משפחתית לחיסכון לחתונה של הילד, אתה שאין לך אפשרות לפתוח חיסכון של 2 מיליון ₪ שיש לך בחשבון הבנק דווקא אתה !!! חייב את הביטוח הזה, אין לך את הפריווילגיה למכור דירה, ולממן הוצאות בלתי צפויות כאלו ! הביטוח הזה נותן לך הכל !!! מא' ועד ת' הוצאות של ניתוחים בחו"ל + טיסה מלווים ושהות, השתלות איברים, תרופות שלא בסל, תרופות גנטיות, ייעוצים פרטיים, ניתוחים פרטיים בישראל – הכל ! ולא רק זה, אלא גם סכום נכבד של מאות אלפי שקלים שישולמו במקרה מחלה קשה ויעזרו כלכלית לעבור את התקופה, כי למרות שהניתוח ישולם – הבית ממשיך לצרוך כסף !!! ואין דרך להסביר כמה סכום כסף משמעותי יכול להציל בית כזה ולתת לו כוחות בדרך לסוף הטוב בס"ד.

הבעיה היא רק אחת, שהאסימון נופל ברגע שהחשש מתחיל, מישהו לא מרגיש טוב, תוצאה לא טובה של בדיקה שמעלה חשש, ואז הדרך לביטוח היא קצרה, אבל לצערינו הפניה כבר מאוחרת, היא לא רלוונטית, אף אחד לא יקבל אתכם לביטוח כשאתה באמצע אבחון של בעיה רפואית מהותית !

המשפט ביטוח עושים כשיכולים – לא כשצריכים (שרגי סנדרוביץ) הוא המשפט שמסמל את הדבר יותר מכל !

אתה אבא מסור, את אמא מסורה !

השם יעזור שבאמת "לך זה לא יקרה" ושכל החיים תשלם ולעולם לא תזדקק !

אבל את ההשתדלות ואת החובה לעשות את המוטל עלינו למען משפחתנו וילדינו – צריכים וחייבים לעשות !

אסיים את דבריי במשל.

על קרש עץ בלב ים שוכב שרוע ניצול יחיד מטביעת אוניה גדולה, והוא מתחנן בקול שבור לבוראו "אנא השם, בך לבד בטחתי, אנא הצילני מתהומות הים הבאים עלי להורגני" לפתע כאילו משום מקום מגיעה סירה קטנה כשהאיש העומד על גביה צועק לניצול "אחוז בחבל, באתי להצילך" אך הניצול בשארית כוחותיו זועק לו "רק בבוראי בטחתי, רק הוא יציל אותי, רק בו אני שם את מבטחי" עונה לו האיש כמעט בתחנונים "אני הוא שליח של בוראך, נקריתי לכאן באורח פלא כשיד נעלמה כיוונה את צעדי ע"מ להצילך" אך הניצול התשוש המשיך לזעוק בשארית כוחותיו "רק בוראי יצילני" וכך בעודו צועק – טבע במצולות ים.

אנחנו כסוכנות המובילה במגזר מאמינים שיש לנו שליחות אמיתית !!! של התרעה בטרם עת, אנא, עשו את ההשתדלות המשפחתית המינימלית שלכם היום !!! כשאתם בריאים וכשירים להתקבל לביטוח ! והלוואי שבעז"ה לא נצטרך לעולם !

ובסוף החודש כשתראו חיוב באשראי על ביטוח בריאות. תהיו גאים בעצמכם, שכמו שאתם קונים להם לחם וחלב, מספקים להם מגורים. לא חוסכים בחינוך שלהם, כך גם עשיתם את ההשתדלות שלכם עבור הבריאות שלהם. ומכאן והלאה רק תפילות שלא נזדקק.

אמן על הילדים שלי… אמן שיהיו בריאים תמיד…

נגישות