האם קריסת הבנקים בארה"ב אמורה להפחיד אותי מלהשקיע בשוק ההון?

מאת: נחום גפנר

בעקבות העליהום והפאניקה שנוצרה בתקשורת עקב קריסתם של בנקים שונים בארה"ב, רבים מאתנו חוששים מפני השקעות בשוק ההון במצב רעוע זה אך, ההיסטוריה כבר לימדה אותנו כי לכל משבר יש סוף ובכל מלחמה יש הפוגה ובסופו של יום גם שוק ההון חוזר לפעילותו, המניות חוזרות לעלות והחברות חוזרות ומרוויחות,

המפסידים העיקריים מנפילות אלו הם אותם אנשים שנלחצים מהירידות התלולות, פוחדים שהגיע סוף העולם ומושכים באחת את כל החסכונות שצברו עוד בשיאו של המשבר.

אך האנשים השקולים שבנינו שלא מיהרו להגיב והותירו את ההשקעה, חזו לא פעם התייצבות מנחמת אשר שמרה על כספם.

מהם הסיבות לקריסות הפתאומיות הללו?

אחת הסיבות העיקריות לירידות האחרונות בארה"ב היא העלאת הריבית.

דמיינו את נגיד הבנק היושב על כורסת העור הנוחה שלו אי שם במרומי המגדל ומקבל החלטה כי הדרך היחידה לטפל באינפלציה הגואה במדינת אמריקה היא ע"י העלאת הריבית. מתוקף תפקידו הוא גם צופה השלכות לא פשוטות של פעולה זו אשר עלולה לגרום לירידות תלולות, אך הניסיון בתחום הוכיח כי לטווח הארוך המצב יתאזן אט אט והפעולה תהיה שווה עבור פתרון האינפלציה.

הנ"ל אינו רק תיאור אלא כך בדיוק נראים פני הדברים. עלייתה של הריבית יצרה מחסור גדול של כסף בעולם, ההלוואות נעשו יקרות ומשקיעים רבים מבקשים לפדות את כספם באופן מידי. במצב כזה הבנק נותר ללא כסף נזיל עבור מכירת אגח"ים, הפאניקה גוברת ואז מגיעה תורה של הנפילה בקול רעש גדול.

יש לציין שהבנקים בארה"ב אינם זוכים לתמיכה של הממשלה נקודה מעצימה א הקושי ומשאירה אותם להתמודד לבד.

ההסבר הקצר הזה אודות המשברים התוקפים את הבנקים בארה"ב נועד בשביל להסביר לכם קוראים יקרים כי, הסיכון הנ"ל אינו יכול לקרות לעולם למשקיעים בחברות הביטוח!

השקעה בחברות הביטוח היא השקעה בטוחה ללא כל ספק מהסיבה כי חברות הביטוח אינן מרכזות את כל הונן במקום אחד, אלא מפזרות את הכסף במקומות רבים בו זמנית.

ואסביר זאת ע"י דוגמא ממדד ה : S&P500 זהו מדד המרכז 500 חברות מובילות מארה"ב. כך שבמידה ולמדד זה משתייכים גם מספר בנקים בודדים שנפלו, הקריסה אינה משפיעה על שאר החברות שנתרו יציבות ומהוות רוב מוחלט במדד המשותף.  כך גם מסלול מנייתי בחברות הביטוח כולל פיזור גדול מאוד של הכספים והשקעתם ברחבי העולם בסקטורים רבים כך שגם אם מספר מניות יחוו ירידה מסוימת עדין הקריסה לא תפגע במשקיע הקטן.

שוק ההון הינו שוק מצליח אך גם מוצר מסוכן מאוד המצריך משנה זהירות. כיום  90% מהמשקיעים מפסידים כסף בשוק ההון. בין המפסידים הם סוחרים יומיים, אנשים שסוחרים בעצמם בשוק החושבים כי הם מסוגלים לתזמן בעצמם את התחזיות ולא מתנהלים ע"י בתי השקעות. כאן טמונה הטעות הגדולה, בהשקעות השוק ההון אין מקום לרגש ולתחושה של יכולת עצמית. בשביל לעשות את זה חכם ונכון צריך לתת לאנשי המקצוע לעשות את זה כמו שצריך – עם הרבה שכל וכמעט בלי רגש.

אך בהשקעות בשוק ההון המתנהלות באופן מסודר ע"י חברות הביטוח נראה בהתאם לנתונים כי ב 10 שנים האחרונות נצפו  10%  רווח במסלול בסיכון מוגבר לטווח ארוך.

תכלס, השאלה היא איך משקיעים ואיפה?

במידה ואתם מעוניינים להשקיע סכום כסף, דבר ראשון חשוב שתיקחו מסלול לטווח ארוך. ככל שהכסף ישהה יותר זמן בשוק ההון הסיכון שלכם להפסיד אותו הולך ופוחת בזכות המשוואה של ריבית דריבית. אבל החשוב מכל הוא, לפנות לבעל מקצוע שילווה אתכם מרגע ההחלטה להשקיע ועד לבניית תוכנית ההשקעה המשתלמת ביותר עבורכם לטווח הארוך.

ועוד המלצה קטנה שלי לסיום:

השקעתם כבר ובקרוב תצטרכו את הכסף? מומלץ למשוך את הכספים כשנה לפני שעת הצורך על מנת שחלילה לא תתרחש ירידה פתאומית שתפגע בצבירה שלכם לאורך השנים.

זכרו,  השקעה בטוחה היא השקעה משתלמת!

שלכם,

נחום גפנר מנהל חטיבת הפיננסים בסוכנות הביטוח "מנדי גפנר".

נגישות