חכמים? תנו לכסף להזיע במקומכם!

מאת: משה פדר

משפט המחץ של אלברט איינשטיין על שהפלא השמיני הקיים בתבל "ריבית דריבית":

מי שמבין זאת, ירוויח. מי שלא מבין זאת, ישלם על כך.

כשהיינו ילדים הסבתא הקשישה הייתה רגילה לומר ממרומי גילה המופלג "תניחו את הכסף מתחת לבלטות -זה המקום הכי בטוח"

למעשה, היא טעתה בחלק הראשון  של המשפט ושבעתיים בחלק השני, כן היא טעתה פעמיים:

טעות ראשונה היא על ערכו של הכסף השוכב מתחת לבלטות שהולך ונשחק כל הזמן בגלל האינפלציה, הטעות השנייה היא השמדת הפוטנציאל הגלום בכסף זה – פלא ריבית דריבית.

אז נכון שלאורך ההיסטוריה עצות סבתא נמצאו יעילות אבל במקרה דנן מומלץ להבין את משמעות המשפט של אלברט איינשטיין אודות הפלא השמיני בתבל.

אכן ריבית דריבית זהו פלא גדול ולא לחינם וורן באפט מנה את הפלא הזה בין שלושת הגורמים שהפכו אותו להיות האיש העשיר בעולם.

מה הפלא?

ריבית דריבית הוא למעשה ריבית אפקטיבית שגורם לכסף לעבוד עבורנו, או במילים יפות יותר זו אפשרות לתת לכסף "להזיע" בשבילנו.  פשוט לגרום לכסף לייצר עוד כסף, ולעוד כסף לייצור עוד כסף. כן, בדיוק כמו אותו כדור שלג המתגלגל בפרעות במורד ההר וגורר אחריו עשרות פתיתי שלג נוספים.

תכלס איך זה עובד במספרים?

בחישוב כפל פשוט תשואה של 7% כל שנה במשך 10 שנים אמורה להניב תשואה של 70% בלבד. אך אפקט הריבית דריבית גורם לכך שבפועל התשואה תהיה גבוהה מ 100% !

למרות שזה נשמע טוב ומשכנע רבים מאתנו עדין נרתעים והמושג "שוק ההון" גורם להם לרגליים קרות, אך למעשה כדאי לזכור כי, כל אחד מאתנו כבר מושקע בשוק ההון שהרי לכל אחד יש כספים בפנסיה המושקעים בשוק ההון ע"י הגופים המוסדיים המנהלים עברנו את הקרנות אז למה שלא תעשו את זה גם?

איך אנחנו יכולים ליהנות מריבית דריבית?

למעשה ישנם מספר דרכים מובילות:

  1. חיסכון לטווח ארוך 2. קופות גמל 3. פנסיה 

ועוד מספר דרכים נוספות.

הדרך הראשונה היא להשקיע  את סכומי כסף שאתם חוסכים למטרות מסוימות. לדוגמא לחתונת ילדים. ונמשיך עם דוגמא זו: אם הנכם חוסכים לילדכם בכל חודש מיום היוולדו 300 ₪  בזכות אפקט ריבית דריבית בהגיעו של ילדכם לגיל 20 ימתין לכם לחתונה סכום נכבד מאוד. כיון שאותם 300 ₪  הראשונים כבר הכפילו את עצמם במאות אחוזים במהלך ה-20 שנה שחלפו בדיוק כמו אותו כדור שלג המתגלגל.

כמו כן בפנסיה  למשל, בפעולה פשוטה מאוד תוכל לוודא כי הנכם מרוויחים הרבה יותר! לא אחת ניתן  לראות שני אנשים עם אותה משכורת לאורך השנים אך במועד גיל הפרישה אחד מהעובדים מגיע עם סכום כסף גבוה בהרבה משל חברו, לעתים אף בפער מצטבר של מאות אלפי שקלים (!!!). הסיבה לפער מפתיעה אך גם פשוטה, אחד מהם שם את כספו במסלול עם תשואה גדולה יותר וכך למעשה הרוויח את כספו פעמיים – גם האחוז בממוצע "פר" שנה היה גבוה יותר וגם פלא "ריבית דריבית" עבד עבורו וגרם לכסף לתפוח.

אגב, בקרן הפנסיה אותה אתם משלמים קיימים גם דמי ניהול אשר ניתן להוזיל אותם וע"י זה להגדיל את הרווח משמעותית. שימו לב! דמי ניהול גבוהים גורמים לכם לאבד חלק נכבד מסכומי הכסף המופקדים עבורכם לטובת חברות הביטוח.

איזה "משקיע" אתה?

גם אופי המשקיעים בשוק ההון מתחלק לשלושה חלקיים עיקריים.

  1. משקיעים אוהבי סיכון, 2. משקיעים שונאי סיכון, 3. משקיעים אדישים לסיכון.

משקיעם אוהבי סיכון יעדיפו להשקיע במסלולים לא סולידיים עם תנודות חדות.

משקיעים שונאי סיכון יעדיפו להשקיע במסלולים  סולידיים

ומשקיעים אדישים לסיכון ישקיעו במסלולים שיתנו להם תשואה שתפצה אותם על הסיכון הטמון בו. הכל בהתאם לסיכון הקיים בכל מסלול לגופו.

עכשיו הגיע הזמן שתכירו את עצמכם, כל אחד מאתנו יכול להגדיר את עצמו לפי אחת משלושה קבוצות אלו ולמצוא בכל תכניות החיסכון את מסלול ההשקעה האטרקטיבי ביותר עבורו. חלקם סולידיים פחות וחלקם יותר כך שכל אחד יכול לשייך את עצמו למסלול בהתאם לאותה קובצת "משקיעים" אליו הוא בחר להשתייך.

האם כעת הוא הזמן להשקיע בשוק ההון או שאנו במשבר?

וורן באפט, המשקיע הגדול בעולם דיבר פעם בכנס על הפעם הראשונה שבה קנה מניות:

היה זה בשנת  1942 בהיותו בן 12 בלבד ובעיצומה של מלחמת עולם השנייה. אז הציג את שער העיתון מאותו יום בו החדשות היו רועשות מתמיד אודות הקרבות הקשים שהתחוללו באירופה.

באפט אמר כי "אילו הייתם משקיעים באותו זמן רק 10,000 דולר, בקרן שמחקה את מדד המניות האמריקאי היו לכם היום לא פחות מ–51 מיליון דולר".

זה כוחה של השקעה!

בואו נסיים בדמיון מודרך בו אנו נמצאים בעיצומה של שנת 2023 מלחמת רוסיה –  אוקראינה מתנהלת עד בחורמה כבר למעלה או סיטואציה הזויה נוספת של סוף עידן הקורונה, אלו למשל שני מהלכים שגרמו לצניחת תשואות דרסטית בשנת 2022 אך היום כמו שההיסטוריה כבר הוכיחה, טבעם של השווקים הם עליות ומורדות אך שוק ההון תמיד נשאר נאמן ומעניק תשואה חיובית משביעה לאלו היודעים לגלות סבלנות והתמדה.

אל תשכחו-הזמן הוא ידידו הטוב ביותר של המשקיע!

בהצלחה!

נגישות