כך תחתנו את הילדים בכבוד

במקום להפריש כל חודש סכום סמלי לקופות חיסכון שבהגיע עת דודים יעניקו לך הלוואות מכובדות עם פריסה רחבה שיכרכו אותך בהחזרים של שנים, לא עדיף להגיע עם כסף מהבית? * באמצעות הפקדות בחברות הביטוח תוכלו לחתן את ילידכם בכבוד * איזהו חכם, הרואה לטווח ארוך

מכירים את הסיפור עם אותו אחד שבשעת לילה מאוחרת חברו ראהו כשהוא שוכב מתחת לפנס בקרן הרחוב כשהוא תר ביסודיות אחר דבר מה, כשנשאל האם הוא איבד משהו השיב, 'כן, איבדתי מטבע של עשרה שקלים בזמן שחלפתי ברחוב. 'ובמעלה הרחוב כבר חיפשת'? שאל החבר, 'לא' השיב הלה, 'אני ממקד את חיפושיי כאן, משום שכאן מאירה תאורת הרחוב ואילו במעלה הרחוב חשוך'.

כל אחד מאתנו מוצא את עצמו בהזדמנויות שונות בחיים, מחפש את עצמו מתחת לפנס או לתאורת הרחוב במקום לדרוש ולחפש את אשר יבקש במקומות פחות אטרקטיביים או כאלו הדורשים מעט מאמץ ולצאת מאזור הנוחות.

האדם מטבעו מחפש לעצמו 'חיים קלים' ומייצר לעצמו את האשליה שאם רק אעשה כך וכך, הקלפים כמו יסתדרו מאליהם וכבר אמצא את אשר עם לבבי ואעשה גם אנוכי לביתי, ואהיה מסודר כלכלית לכל החיים.

דא עקא, שבזמן שהאדם מחפש את הכסף הקל מתחת לפנס הוא אינו יודע שבמרחק לא גדול ממנו, נמצא הכסף הגדול וזאת מבלי הצורך להתפלש ברגבי העפר וללכלך את ידיו.

כל אחד מאתנו מגיע לשלב בחייו בו הוא מבין שילדיו הולכים וגדלים ומתקרבים לשלב המשמעותי בחיים של להקים בית נאמן בישראל. אלא שעד שאנו עסוקים וטרודים בלסגור את החודש אנו שוכחים את מה שיוסף הצדיק ייעץ לפרעה מלך מצרים, אודות הצורך להתארגן ולהיערך מראש לקראת שבע השנים המאתגרות, הוי אומר, ובמילים אחרות 'לחסוך' ולשים בצד וכך אנו מפספסים את העיקר ומאבדים שנים יקרות מחיינו בהם הולכים הילדים גדלים וגדיים נעשים תיישים, כאשר ברגע האמת כשנדרש לסגור שידוך, לא נותר אלא לשוב וליטול הלוואה מהבנק בריבית מפולפלת בהחזרים אכזריים במיוחד.

הפרשה חודשית בתורת הלוואה

גם אם נניח שאותו אחד בניגוד לאחרים, כן ראה את הנולד ונהג להפריש מדי חודש סכום של כמה מאות שקלים לגוף כזה או אחר שבהגיע עת דודים עתיד לסייע לו 'לחתן את הילדים בכבוד' באמצעות הענקת הלוואה מכובדת, הרי שגם כאן, אף אם מדובר בהחזרים נוחים יותר וללא ריביות חונקות ומאיימות, עדיין המשמעות אצל מי שנמצא בתקופת השאת הצאצאים, הוא 'עוד הלוואה' ארוכת טווח  המתווספת גם היא לסך ההחזרים החודשיים המעיקים על ה- 20 לחודש ולא רק.

וכאן מגיעה הנקודה שרבים מפספסים או לא יודעים, והיא, שבאמצעות אותה הפרשה חודשית קבועה, ניתן בבוא היום להגיע לחתונה 'עם כסף מהבית', ללא צורך בהלוואה ובהחזרים של אגורה אחת שחוקה.

ולא, אין מדובר בהשקעות ובשכנועים לעשיית כסף קל שמכך יש להיזהר ולברוח לבל ליפול לפיתויים מסנוורי עיניים, שכידוע רבים חללים הפילה, לא ולא, מדובר בסך הכל בהפקדות בחברות הביטוח. ובמילים פשוטות, הפרשת הסכום החודשי והסמלי שאתם חוסכים ממילא ומפרישים מדי חודש לאחת מחברות הביטוח, אמור מעתה קופת חיסכון.

להסתכל לטווח ארוך

"איך שלא נסתכל על זה, כל אחד מאתנו הרי כבר 'מושקע' באופן כזה או אחר בחברת ביטוח, אם על ידי המשכנתא, כספי הפנסיה שנצברו במקום העבודה, קצבאות הילדים בביטוח הלאומי ועוד ועוד, כך שאיך שלא תסתכלו על זה, בחברות הביטוח תמיד תישארו בידיים טובות, חסונות ואמונות", מסביר מנדי גפנר מנכ"ל ובעלים של 'מנדי גפנר סוכנות לביטוח ופיננסים'.

"הרעיון הוא, שאנחנו לא מדברים עשיית כסף קל אלא בהשקעות לטווח ארוך. ככל שיש לנו את היכולת להסתכל על השקעה, למרחק גדול יותר, התשואה תהיה גבוהה וטובה יותר בהתאם, גם אם לטווח הקרוב ייראה לכם שההפרשות החודשיות שלכם נסוגות לאחור ואינן ממריאות".

"למה הדבר דומה", מסביר גפנר, "הדבר דומה ונכון לכל תחום, אם בנדל"ן ואם בהשקעות אחרות, ואסביר, בכל הנוגע להשקעות בחברות הביטוח, הציבור לרוב מפספס את ההבנה באיך שהתהליך עובד. אנחנו רגילים לחשוב ובצדק, שאם כספי החיסכון שלנו בחברות הביטוח עומדים על 100,000 ש"ח וכעבור שנה אנו נוכחים שהתשואה לא רק שלא עלתה אלא ירדה ב- 10%, הרי שלרוב הציבור נוטה לברוח, וזו טעות.

ובכדי להבין זאת אציג דוגמה דווקא מתחום הנדל"ן, הרי כשאדם רוכש נכס מניב להשקעה, הוא אינו מצפה לראות את העלייה בערך הדירה בתוך שנתיים שלוש, אלא לרוב מי שהחליט להשקיע ברכישת נדל"ן לוקח מראש את אורך הנשימה והרוח ומסע ארוך יותר שבסיומו שווי הנכס ינסוק בעשרות אחוזים.

כעת, אם רכשנו נכס בעלות של מיליון וחצי ש"ח, הרי שבאותו רגע שחתמנו על החוזה, ההוצאות הנלוות כמו מס הרכישה (8%), שכר טרחה לעו"ד, יועץ משכנתאות ועוד ועוד, כל הסחרור הזה הכרוך ברכישת דירה כבר מעלה את סך ההוצאה של הרוכש בלפחות מאה וחמישים אלף ש"ח ביחס למחיר הדירה, היעלה בדעתו של הרוכש להתלונן ולומר 'רכשתי דירה במיליון וחצי וכבר אני מופסד במאה וחמישים אלף שקלים'? התשובה שלילית, משום שכל אחד מבין שבנדל"ן, בכדי לגזור את התשואה ולעשות את הכסף, אתה חייב טווח ארוך עם פרספקטיבה של מינימום עשור, אותו דבר לגבי הפקדות בחברות הביטוח, כאשר אנו משקיעים את הכסף בחברת הביטוח, הרי שגם כאן מדובר בהשקעות לטווחים ארוכי טווח", מסביר גפנר.

העולם צועד קדימה

ואיך כל זה אמור לעזור לזוג הורים עם משפחה ברוכת ילדים בלעה"ר להשיא את הילדים בכבוד?

"התשובה פשוטה מאוד. על ידי כך שאברך מכוון לנישואי ילדיו מבעוד מועד, כלומר בעודם קטנים ורכים, הרי שעדיין בהיותם בגילאי 7-8 אם הוא יתחיל להפריש כל חודש סכום סמלי, ל'קופת חיסכון' באחת מחברות הביטוח, הרי שבהגיע עת דודים הוא לא יצטרך להחזיר הלוואות אלא יבוא לחתונה שמח וטוב לב עם כסף פרטי שלו, מהבית.

"ברור שככל שההפרשות יחלו כשהילד צעיר יותר כך גם התשואה תהיה גבוהה יותר, שכן אחד העקרונות בחברות הביטוח, הוא משך ההשקעה, ובחלק הזה ישנו מסד נתונים רחב וכולל שבחברת ביטוח של מישהו מאנ"ש שנמצא באותו ראש ו'מבין' את מטרות ההשקעה, יוכלו להתאים את קופת החיסכון האטרקטיבית ביותר למטרה שלשמה מתבצעת ההפרשה החודשית".

אתה מציג (כדוגמה) השקעה של עשור – כיצד ניתן לדעת מראש מה יהיה בעוד עשור, תנודות הם הרי חלק בלתי נפרד מעולם ההשקעות כשאנחנו יודעים מראש שחברות הביטוח משקיעות את הכספים שלנו ומתחלקים אתנו ברווחים?

"התשובה היא פשוטה בתכלית ואסביר, לפני שאנחנו מקבלים החלטה באיזה מסלול הפקדה לפתוח את 'קופת החיסכון' שלנו, אחד הדברים שנכון לדעת, הוא ההיסטוריה את אותו מסלול בעשר השנים האחרונות.

בהנחה שבעשור האחרון המסלול אליו אנו מכוונים היה מסלול ריווחי ומשתלם, בוודאי שהשאלה הראשונה שתישאל, היא מי יתקע לידנו שגם העשור הקרוב ההצלחה תמשיך להאיר לה פנים, וההסבר לכך פשוט, העולם תמיד ממשיך לצעוד קדימה ויודע לצלוח משברים.

לדוגמה אדם המחזיק ברשותו מזה 5 שנים רכב מדגם 2010 והחליט להשתדרג לרכב מתקדם של 2022, הנדמיין לעצמנו סיטואציה בה אותו אדם יגיע למסקנה כעבור מספר חודשים, כי הוא מתגעגע לנוחות ולפרקטיקה של רכבו הישן, ימכור את הדגם החדש והמתקדם ויחזור אחורה במנהרת הזמן? ברור שהתשובה לכך היא לא בא' רבתי. וגם אם כן, הרי שבהזדמנות הראשונה הלה ישוב וימהר לחזור לרכב המתקדם והעדכני.

בסוף, העולם צועד קדימה, וגם אם ההשקעה לכשעצמה בשנה שנתיים הראשונות איננה מתקדמת בהתאם לאחוזי התשואה שהעלית בדעתך, אל נא תמהר להסיק מסקנות, שכן התנודות הן חלק מהענין".

גפנר מסביר, "בשנתיים האחרונות העולם חווה ירידות שונות בתשואות שנעוצות ממגוון סיבות, בין השאר התפשטות הקורונה, המלחמה באוקראינה והמתרחש בסין, אבל בסוף, ולטווח ארוך כולם יודעים שהמצב לא יישאר כפי שהוא והכל יחזור למסלול. הכלל הוא – העולם יודע להתגבר ולצלוח משברים ולהמשיך לצעוד קדימה.

אז נכון שבפרספקטיבה של שנה שנתיים אנו עלולים להתאכזב אך לטווח הארוך תמיד נצעד קדימה ונהיה למעלה, כי האנושות לעולם לא תצעד לאחור.

ולכן, אין ספק שאם אנחנו רוצים לחתן את ילדנו בכבוד ולא לנקוט בפעולה שבאמצעותה נקבל הלוואה בתנאים מסוימים… אלא לבוא לחתונה כאמור, לא עם כספי הלוואה אלא עם הכסף הפרטי שלנו, כסף מהבית, (עליו עמלנו כדי לחסוך כל חודש), ובסוף להגיע עם סכום הרבה יותר גבוה מכפי שהשקענו, הפקדה לחברת הביטוח היא הפתרון המושלם.

נגישות