על שלושה סוגי אנשים העולם עומד.

מאת: איציק שפירא

העולם שלנו מתחלק לשניים, בחלק האחד נמצאים אנשים שמסתכלים תמיד לטווח הרחוק, מנסים לראות את הנולד ולהקדים רפואה למכה, ובחציו השני עומדים קבוצה לא קטנה של בני אנוש המכריזים בביטחון "לי זה לא יקרה"…

וכן, יש גם את אלו שבאמצע, אלה שנזכרים תמיד ברגע האחרון…

בכל תחום בחיים תמיד נמצא את שלושת סוגי האנשים הנ"ל , כל קבוצה ודעותיה בכל תחום שהוא: בית, משפחה, עסקים וכו'. כאמור, גם בנושא הביטוח בו עוסק מאמרינו שלושת הקבוצות הנ"ל מוצאות את מקומן ולא פעם נמצא את עצמינו בוויכוח סוער עם חבר או ידיד שנמצא בקבוצה שחושבת אחרת מאתנו, מה שכן- במבחן המציאות שום דבר אינו בטוח…

חנות מוצרי חשמל ופוליסת ביטוח – מה המשותף ביניהם?

לצורך המחשה הבה ננסה להשוות את רכישת מוצרי הביטוח למיניהם לחנות חשמל. על פניו נשמע כקטגוריה דומה. כמו בביטוח כך גם בחנות החשמל ישנם לא מעט מוצרים כמו מייבשי כביסה, שואבי אבק ועוד אשר נחשבים למוצרים שאינם חיוניים וקריטיים לכל בית, (בשונה למשל ממכונת כביסה שזהו מוצר צריכה בסיסי המקובל על כולם) ישנם הרבה בתים בישראל ובעולם בהם מסתדרים בלי אותו מייבש כביסה או מכשיר חשמל אחר שמבחינתם מוגדר כ"מותרות" וניתן למצוא עבורם תחליף כזה או אחר נוח פחות או יותר.

עכשיו דמיינו את שלושה אנשים שנכנסים לחנות החשמל כשהמוכר מקבל את פניהם בסבר פנים יפות ומכריז כי בדיוק היום יש מבצע "מטורף" על מייבשי הכביסה:

כעת בואו ונבחן את התנהגותם של שלושת הלקוחות שנכנסו לחנות אשר מחזיקים כל אחד בדעה שונה:

הראשון, זה המקפיד לחזות ולהתכונן לעתיד, ישקול את ההצעה בכובד ראש. הרי ביום מן הימים בוודאי משפחתו תגדל והם יהיו זקוקים לעזרת מייבש הכביסה, אז אולי באמת זה הזמן לקנות את המוצר במחיר מציאה ולהתחיל ליהנות ממנו כבר עכשיו …

השני, מפטיר מיד בתוקף ובקול רם: אני לעולם לא אזדקק למכשיר כזה. אנחנו מסתדרים מצוין גם בלעדיו"

והשלישי ישמע את פרטי המבצע, יבין את ההזדמנות אך בכל אופן יבחר לחכות לרגע האחרון – לימי החורף בהם יזקק למייבש כביסה באופן נואש ומרגיע את עצמו שבוודאי גם אז יהיה מחיר טוב ואפילו זול יותר…

עכשיו בואו וניקח את התיאור הנ"ל ונקביל אותו לעולם הביטוח. נראה כי דפוסי ההתנהגות נותרים זהים לחלוטין:

עולם הביטוח מציע שלל ביטוחים לכל אדם ומשפחה המיועדים לכסות ולהגן על המבוטחים באירועים שונים ובלתי צפויים במהלך החיים. ניקח לדוגמא את מוצר הביטוח בריאות, לכאורה נראה כי הוא אינו מוצר חובה בכל בית אם כן, בואו ונבחן את תגובותיהם של שלושת אנשינו שכבר הספקנו להכיר:

הראשונים, הרואים את הנולד רוכשים פוליסת בריאות מקיפה להם ולמשפחתם ובכך מעניקים לסביבתם רוגע ובטחון בהווה ובעתיד.

ובחצי השני נציבים אותם בעלי אמונה חזקה (בעצמם) אשר בטוחים כי "להם זה לא יקרה" אשר אינם מבינים או אינם רוצים להבין את חשיבותו של ביטוח בריאות העשוי להציל את חייהם הכלכליים ברגע האמת חלילה.

וכן גם אנשי הרגע האחרון שאולי כן מבינים את ערך המוצר וחשיבותו אבל…ישקלו זאת מאוחר יותר.

את ההשוואה הנ"ל ערכנו בשביל לסבר את האוזן ולרדת לעומק ההבדלים וצורת החשיבה השונה של כל אחד מאתנו אבל ברור ומוחלט כי בביטוח דפוסי ההתנהגות של אנשי האמונה והביטחון ואנשי הרגע האחרון עלולים להיות קריטיים ולהציב בפניהם מציאות קשה וקודרת אותה אין להשיב.

בעת התלבטות ברכישת מוצר חשמלי כלשהו הבעיה של המתנגדים או הדחיינים קיימת בזמן ההתלבטות בלבד אך הפתרון נשאר זמין ונגיש בכל עת ומותיר לקונה את האפשרות לרכוש את המוצר ביום בו הוא ירגיש כי הוא חייב את אותו מכשיר חשמלי. לעומת זאת, בביטוח ההפך הוא הנכון.

בעת ההתלבטות לגבי רכישת ביטוח בכל תחום שהוא, הבעיה עדין לא קיימת והשגרה נראית וורדה ובטוחה לגמרי אבל בבוא היום ח"ו בו יקרה מקרה חירום לא צפוי תיווצר בעיה גדולה וחמורה אשר כבר יהיה מאוחר מידי בשביל למצוא עבורה פתרון. לדוגמא במקרי פטירה ל"ע – במידה ואין ביטוח חיים למשפחה אין דרך חזרה להצטרף לביטוח חיים ולהציל את המשפחה מקריסה כלכלית וכן במקרי חירום רפואיים אשר דורשים הוצאות מרובות, טיסות לחו"ל, ייעוצים וניתוחים, אם אין ברשותו של החולה ביטוח בריאות לא תהיה שום דרך לסייע לו בעלויות, בפרוצדורות ובמימון היקר המסוגלים להציל את חייו. כך גם במקרי שריפה, גניבה ושאר תחומי הביטוח המכסים את המבוטחים ומעניקים להם שלוות חיים גם מבלי שתיווצר הבעיה וקל וחומר אם נוצרה ח"ו.

בתחום הביטוח הפיננסי, פנסיה וקופות גמל וחיסכון הרעיון מעט שונה אבל התובנה בעינה עומדת.  בביטוחים אלו, בזמן ההתלבטות הבעיה לא קיימת עדיין אבל אנו מודעים לה. כלומר, כל אחד מאתנו יודע כי בבוא היום הוא עתיד לחתן את צאצאיו וברור לו כי לצורך משימה חשובה זו הכרוכה בהוצאות אדירות עליו לדאוג כבר עכשיו לחסכונות בסיסיים לפחות שישרתו אותו בבוא העת.

רגע לפני שנסכם את הדברים חשוב להבהיר כי עולם הביטוח מציע מעלה אחת טובה וייחודית שאותה לא ניתן להשוות לרכישה בחנות מכשירי חשמל והיא: החרטה.

באם רכשתם את אותו מייבש כביסה ולאחר שימוש של כחודשיים או יותר, החלטתם כי אינכם רואים בו צורך וכעת הנכם מעוניינים להשיב אותו לחנות, מובן כי בעל החנות אינו יאפשר לכם להתפטר מן המוצר המשומש ע"י החזרתו למדף. בשונה מכך ברכישת מוצר ביטוחי, בו תמיד יש דרך חזור ובכל רגע בו הנכם מחליטים כי אינכם זקוקים/ מעוניינים בתשלום הפוליסה בכל תחום שהוא הנכם רשאים לבטל אותה בלחיצת כפתור.

אז לאיזה חלק של העולם אתם משתייכים?

לסיכומו של דבר ההבדלים פשוטים מאוד:

כאשר אתם נתקלים בהתלבטות מול מוצר שתמיד יהיה פתיר – ההתלבטות היא במקום והיא נכונה לחלוטין כל עוד המוצר נשאר זמין ורלוונטי תמיד וזכותכם לקבל את ההחלטה התואמת את אישיותכם באותו רגע. אבל, בהחלטות כבדות משקל כמו בעולם הביטוח אל תנסו את עצמכם! קבלו את ההחלטה החכמה בטרם תאחרו את הרכבת כי כפי שהבנתם טעם ההחמצה עלול להיות מר וכואב ואת שלא נעשה, אין להשיב.  בעולם הביטוח אי קבלת החלטה נכונה עלול להיות בכיה לדורות – ההתלבטות והדחיה מסוכנות. ולפעמים לצערנו, עלולה אף לעלות בחיי אדם!

אז אם אתם מהסוג הראשון של האנשים שפורטו כאן, אין לי ספק שכבר דאגתם לעצמכם ולמשפחתכם לעתיד בטוח ורגוע ואין לי אלא להיות בטוח כי מאמר זה רק חיזק את ידכם.

אם אתם מאנשי הרגע האחרון – כל רגע שהבעיה עדיין לא קיימת ב"ה, עליכם לדעת כי זהו בדיוק הרגע שלפני האחרון, כי ברגע שהבעיה תצוץ אתם עלולים להיות מן הבוכים למפרע וזה בדיוק הזמן לעצור את ההתלבטות ולרכוש עכשיו את הפתרון.

אבל אם אתם מאותם אנשי ה"לי זה לא יקרה" – אני מציע לכם  לשקול שוב ולהתבונן היטב בהבדל בין שני עולמי הרכישות שפורטו כאן. אין לי ספק כי בסתר ליבכם הנכם יודעים כי למרות האופטימיות, החיים לא צפויים ואם באותו בטחון של "לי זה לא יקרה" אתם תלחשו לעצמכם " אולי לי זה כן יקרה" אתם בוודאי תגיעו להחלטות נכונות מתוך השתדלות בסיסית.

כעת פונה אני אליכם שלושת האנשים בתפילה נרגשת, שלעולם לא תזדקקו לנו ובבקשה כי תהיו עברנו לשגרירים נאמנים. עזרו לסביבה שלכם להישאר בטוחה והפנו את יקירכם לסוכן ביטוח מקצועי  שיתאים עבור כל אחד תיק ביטוחי בהתאמה אישית לחיים בטוחים וחכמים יותר.

שלכם: איציק שפירא

נגישות